Terapia pedagogiczna, surdopedagogiczna, logopedyczna, neurologopedyczna
I. Diagnoza
Diagnoza polega na ocenie stopnia rozwoju mowy pacjenta. Obejmuje następujące elementy:
- Wywiad z rodzicami (w przypadku małego dziecka), wywiad z pacjentem (w przypadku osoby dorosłej).
- Badanie sprawności narządów artykulacyjnych pacjenta.
- Orientacyjne badanie słuchu.
- Badanie słuchu fonematycznego.
- Badanie lateralizacji.
Po przeprowadzonych badaniach pacjent otrzymuje prognozę trwania terapii, ustalone zostają dogodne terminy zajęć oraz przekazywane są zalecenia do pracy samodzielnej w domu.
II. Terapia wad wymowy
Usuwanie wad wymowy wszelkiego rodzaju np.:
- Seplenienie (sygmatyzm) - to nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
- Reranie (rotacyzm) - nieprawidłowa realizacja głoski r.
- Kappacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski k.
- Gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski g.
- Mowa bezdźwięczna - zaburzenie w realizacji dźwięczności, polega na tym, iż osoba nie potrafi wymówić głosek dźwięcznych i zastępuje je bezdźwięcznymi odpowiednikami np. zamiast b mówi p, zamiast d mówi t.
- Lambdacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski l.
- Nosowanie - zachodzi wówczas, gdy głoski ustne wymawiane są jak nosowe (nosowanie otwarte) lub gdy głoski nosowe wymawiane są jako ustne (nosowanie zamknięte).
III. Terapia zaburzeń mowy i komunikacji
Terapia zaburzeń mowy i komunikacji ma na celu usunięcie lub złagodzenie zaburzeń, które występują u dzieci czy też u osób dorosłych, u których komunikacja językowa na skutek tych zaburzeń jest zakłócona.
Zajęcia prowadzone są w formie spotkań indywidualnych. Celem spotkań jest nawiązanie kontaktu z pacjentem, często wywołanie spontanicznej artykulacji, praca nad rozwojem mowy, eliminacja przyczyn niechęci do mówienia (w tym logofobii.)
Do głównych zaburzeń mowy i komunikacji należą m.in.:
- AFAZJA - utrata zdolności mowy, która nastąpiła na skutek ogniskowych uszkodzeń mózgu. Afazję spotyka się u ludzi w różnym wieku, jednakże najczęściej występuje ona u ludzi starszych, między innymi na skutek udaru, wylewu, urazu czaszki.
- DYZARTRIA - jest jednym z wielu typów zaburzeń mowy. Dyzartria wynika z dysfunkcji aparatu wykonawczego (języka, podniebienia, gardła, krtani). Dyzartria najczęściej jest spowodowana: uszkodzeniem mięśni, nerwów czaszkowych, jąder tych nerwów, dróg korowo-jądrowych, układu pozapiramidowego.
- JĄKANIE - to zaburzenie płynności mowy, które ujawnia się podczas komunikacji słownej. Objawiające się najczęściej niezamierzonym przerywaniem wypowiedzi, "zacinaniem się", powtarzaniem wypowiedzi, zniekształceniem sylab lub całych słów. W przypadku jąkania dodatkowym czynnikiem utrudniającym terapię jest niechęć do mówienia - logofobia.
IV. Wczesna interwencja logopedyczna
Wczesna interwencja logopedyczna obejmuje pracę logopedy z dzieckiem we wczesnym okresie jego życia (od urodzenia do około 3 roku życia). W tym okresie intensywnie dojrzewa układ nerwowy dziecka. Jest to czas najkorzystniejszy do stymulacji i wyrównywania wszelkich nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Wczesna interwencja logopedyczna polega na postawieniu diagnozy logopedycznej jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości przeprowadza się terapię logopedyczną, polegającą na stymulacji rozwoju mowy dziecka.
V. Terapia dysleksji, dysgrafii, dysortografii.
- Dysleksja - terapia dysleksji przeznaczona jest dla uczniów mających specyficzne problemy z czytaniem i pisaniem.
- Dysgrafia - terapia dla osób mających problemy z pisaniem. W przypadku dysgrafików pismo jest brzydkie, nieczytelne, niestaranne.
- Dysortografia - terapia dla osób mających specyficzne problemy w poprawnym pisaniu, mimo znajomości zasad ortografii.
VI. Terapia metodą Warnkego.
Założeniem metody Warnkego jest oddziaływanie podczas treningu na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego. Unikatowość metody stosowanej przez terapeutów wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce).
VII. Elektrostymulacja.
Elektrostymulacja - uzupelnienie terapii logopedycznej i neurologopedycznej.
VIII. tDCS - mikropolaryzacja.
tDCS - mikropolaryzacja - przezczaszkowa stymulacja stałoprądowa tDCS jako metoda eksperymentalna stosowana u dzieci. Szczegóły oferty znajdziesz tutaj.