Kiedy do logopedy?
Szanowni Rodzice!
Obserwując zachowanie swojej pociechy można zauważyć różne symptomy. Jeżeli u swojego dziecka zaobserwujecie Państwo poniższe symptomy koniecznie udajcie się do logopedy.
-
U dziecka do 12 miesięcy:
- nie głuży i nie gaworzy;
- nie reaguje na dźwięki otoczenia;
- nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń;
- nie mówi prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba. -
U dziecka do 2 roku życia:
- nie mówi prostych słów;
- nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia;
- mówi mało i niechętnie;
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy. -
U dziecka do 3 roku życia:
- język wchodzi między zęby przy wymowie głosek ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz;
- oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta;
- pije z butelki lub ssie smoczek;
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy. -
U dziecka do 4 roku życia:
- mowa jest nie zrozumiała dla otoczenia;
- nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź;
- ma trudności z nazywaniem przedmiotów;
- nie buduje prostych zdań;
- ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków;
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy. -
U dziecka do 5 roku życia:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż;
- nie podnosi czubka języka do podniebienia;
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby;
- myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka bułka, koza- kosa, Tom dom;
- w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne;
- przekręca trudne wyrazy. -
U dziecka do 6 roku życia:
- nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek;
- nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski;
- nie różnicuje liter;
- nie rozumie kontekstu sytuacyjnego. -
U dziecka między 7-10 rokiem życia:
- nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych pojawiają się błędy gramatyczne;
- myli podobnie wyglądające i brzmiące litery;
- czyta bardzo powoli głoskując treść;
- przekręca długie wyrazy;
- ma kłopot z przepisywaniem tekstu;
- robi dużo błędów ortograficznych;
- ma trudność z zapamiętywaniem wierszy.
Masz pytania?
606·100·430